Zoekmachine optimalisatie
Veel bedrijven hebben een website of denken dat de bezoekers bij het vernieuwen van een website vanzelf binnenstromen. Nee, bij een nieuwe website beginnen de online marketing inspanningen pas! Hoe zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk relevante bezoekers krijgt?
Eén van de manieren om meer kwalitatief verkeer naar de website te krijgen, is zoekmachine-optimalisatie, ook wel SEO genoemd. Dit is het optimaliseren van de website voor de organische/natuurlijke vindbaarheid in Google. De gratis bezoekers uit Google dus.
Bij mijn vorige werkgever heb ik SEO gedaan voor onder andere Allianz, Interpolis, Yarden, Mandemakers, Zorg van de Zaak en NLziet. Het was heel tof om voor die mooie namen online rendement te realiseren door middel van SEO.
Vier pijlers van SEO
Honderden factoren spelen een rol in de rankings in Google. Deze factoren van zoekmachine-optimalisatie kunnen onderverdeeld worden in vier pijlers. De truc is om deze pijlers zo goed mogelijk in te richten, zodat de zoekmachine en gebruiker vrolijk worden van jouw website.
Techniek
Een geblesseerde voetballer kan geen constante successen boeken en vormt zelfs een belemmering voor goede prestaties. Voetballers dienen van binnen en buiten gezond te zijn.
Vertaald naar SEO moet de website technisch gezond zijn: denk aan laadsnelheid, optimale URL- en menustructuur, juiste statuscodes (301, 302, 404 enz.), XML sitemap, de implementatie van Google Search Console enz.
Content
Spelers van het team moeten trainen om beter te worden. Ook dienen er nieuwe spelers aangetrokken te worden om het team volledig en compleet te maken.
Vertaald naar SEO moet de content geoptimaliseerd zijn: denk aan content creatie en/of content-optimalisatie van bestaande content naar aanleiding van een gedegen zoekwoordenonderzoek.
Autoriteit
De voetbalspelers gaan beter voetballen en winnen prijzen als een team. Hierdoor krijgen zij meer status en fans.
Vertaald naar SEO dient er meer autoriteit verworven te worden: het verhogen van de online autoriteit van de website in de vorm van SEO waarde, oftewel het realiseren van kwalitatieve, externe links naar de website.
Usability
De supporters moeten online gemakkelijk hun kaarten voor de wedstrijden kunnen kopen via een betrouwbare website.
Vertaald naar SEO geldt dat UX-factoren steeds meer meewegen, dus: het aantal bezochte pagina’s per bezoek, tijd op de website en het bounce percentage. Door middel van user research kan UX naar een hoog niveau getild worden.
Voordelen SEO
Uitdagingen SEO
SEO trajecten
SEO trajecten zijn bij mij altijd maatwerk, dus ik ga na aan welke pijlers er op jouw website gewerkt moet worden. Kennisdeling kan overigens ook door middel van een SEO training.